لطفا صبر کنید ...

تاثیر کووید 19 بر مغز

113125955_6247092e-fd21-44a3-b65d-b4e97a833b7e.jpg

سکته مغزی، دلهره، اضطراب، سردرگمی، خستگی و…. اگر کووید19 رافقط یک بیماری تنفسی می دانید، نیاز به تدریج نظر دارید.
هر چقدر زمان بیشتری از شروع این پاندمی می گذرد، اثرات مشکلات عصبی این ویروس بیشتر آشکار می شود.
تعداد زیادی از افراد مبتلا به این ویروس و علی رغم بروز علائم بالینی نسبتا خفیف، پس از گذشت چند هفته از عوارض عصبی مانند، خستگی، عدم تمرکز و مشکلات حافظه شکایت کرده اند.
پل مایلره (Paul Mylrea)، مدیر ارتباطات دانشگاه کمبریج، مردی64 ساله است و تا کنون دو سکته مغزی را بر اثر کرونا ویروس پشت سر گذاشته است.
پس از بررسی این بیمار، مشخص شد میزان بسیار زیادی از نشانگر میزان لخته شدن خون (amount of clotting) که به عنوان دی دایمر (D-dimer) شناخته می شود، در خون وی وجود دارد.
بخشی از مکانیسم سکته ی مغزی، واکنش بیش از حد سیسیتم ایمنی بدن و ایجاد التهاب در بدن و مغز بود.
در یکی از تصاویر، دکتر Chandratheva در حال بررسی تصاویر مغزی بیمار بر روی اسکرین است. مناطق بزرگ اسیب، سفید رنگ هستند و روی بینایی، حافظه و هماهنگی گفتار و رفتار او تاثیر گذاشته اند.
مطالعه ای که در مجله ی لنست (Lancet) به چاپ رسیده است، نشان می دهد که در 125 بیمار مبتلا به کرونا ویروس، عوارض شدید مغری گزارش شده است و نیمی از آن ها به دلیل لخته شدن دچار سکته ی مغزی شده اند. در بقیه ی این افراد التهاب مغزی، روان پریشی یا زوال عقل مشاهده شده است.
یکی از نویسندگان این گزارش ، پروفسور تام سلیمان از دانشگاه لیورپول اذعان داشت: “اکنون مشخص است که این ویروس باعث ایجاد مشکلاتی در مغز می شود، در حالی که در ابتدا فکر می کردیم که عوارض آن محدود به ریه است. بخشی از این آسیب به دلیل عدم رسیدن اکسیژن کافی به مغز ایجاد می شود. اما به نظر می رسد عوامل دیگری ، مانند مشکلات مربوط به لخته شدن خون و واکنش های التهابی بیش از حد سیستم ایمنی بدن نیز مزید بر علت هستند.”
یک سندرم عصبی عصبی مرموز، معروف به آنسفالیت lethargica در اواخر جنگ جهانی اول ظاهر شد و بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا شدند. شواهد محدودی در مورد علل آن وجود دارد، این که آیا ظهورش به دلیل گسترش آنفولانزا بوده یا یک اختلال خود ایمنی پس از عفونت است، هنوز هم در هاله ای از ابهام است.

 

تهیه و تنظیم توسط تیم تحقیق و توسعه (R&D) آزمایشگاه ژنتیک و تشخیص پزشکی آبتین
مجید گلشن فرد، الهه براتی پورفرد

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

هفده + 13 =


آزمایشگاه ژنتیک و تشخیص پزشکی آبتین با رویکرد تخصصی در زمینه بیماری های نازایی، ناباروری و سرطان، در راستای احترام به مراجعه کنندگان در خصوص انجام آزمایشات تخصصی تاسیس شده است.
ما در این مجموعه با بهره گیری از کادر مجرب و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به روز، طبق آخرین استاندارد های آزمایشگاهی مورد تایید اروپا و آمریکا و با استفاده از کیت های تخصصی انجام آزمایشات که تماماً مربوط به شرکت های تولید کننده خارجی می باشد، آزمایشات مراجعه کنندگان محترم را انجام می دهیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک 81
تلفن: 86030061-021
ایمیل: [email protected]

ساعات کاری:
شنبه – چهارشنبه: 18:00 – 7:00
پنجشنبه: 14:00 – 7:00

کلیه حقوق این قالب برای آزمایشگاه آبتین محفوظ می باشد. طرحی وب سایت تارنما

© آزمایشگاه آبتین